Close

10 rad jak rychle zhubnout pitím smoothies

jak zhubnout

Jak zhubnout? To je problém, který řeší mnozí z nás. Stačí se ale podívat kolem sebe a zjistíme, že v tom nejsme sami. Pokud to s hubnutím myslíte opravdu vážně, je potřeba dodržovat určitý zdravý životní styl a nezkoušet pouze jednorázové diety, které přinesou maximálně krátkodobý efekt, a váha se po nějaké době vrátí zpět. Jako první krok proto doporučujeme právě tolik oblíbené nápoje smoothies, při kterých ani nepoznáte, že jste právě vypili rozmixovanou zeleninu. Její častá konzumace vám ale skvěle pomůže při hubnutí. O důvodech proč pít smoothie jsme psali už zde. I při pití těchto nápojů je ale potřeba dodržovat určité zásady, abyste po nich hubli a ne naopak, protože i při nadměrné konzumaci zdravých potravin se dá přibrat. Zde je tedy 10 zásad, kterými se řídit, abyste zhubli vaše problémové partie (většinou břicho, zadek) pitím smoothies:

1) Dopoledne více ovoce, odpoledne zelenina

Ovoce sice obsahuje spoustu vitamínů a minerálů, ale zároveň také přírodních cukrů (převážně fruktózu), které při nadměrném požívání mohou způsobovat opačný efekt než chcete, tedy zhubnout. Doporučujeme tedy během dopoledne konzumovat více ovoce a odpoledne naopak ovoce nahradit zeleninou, tu ostatně můžete bez problémů jíst celý den.ovoce

2) Radši ovoce než cukr nebo sladidla

Pokud už si do smoothie nápoje opravdu potřebujete dát něco sladkého, přidejte raději sladší ovoce např. borůvky, hroznové víno, než cukr. Tyto plody totiž obsahují spoustu vlákniny, minerálních látek a vitamínů, které v cukru prostě nenajdete.

3) Dejte přednost méně sladkému ovoci

Není ovoce jako ovoce – pro redukční dietu potřebujete ovoce s co nejnižším glykemickým indexem. Glykemický index zjednodušeně udává, jak rychle se zvedne hladina cukru v krvi po požití dané potraviny. Má index od 0 do 100, kde 100 je nejvyšší hodnota. Měli byste se tedy vyhnout větší konzumaci ovoce, které má právě vyšší glykemický index – např. banán, ananas, fíky a místo toho si dát ovoce s nízkým glykemickým indexem a menším množstvím cukru – jahody, grapefruit, třešně atd. Samozřejmě pokud si do smoothie přidáte ovoce s vyšším glykemickým indexem, nic se neděje, hlídejte si ale množství, které vypijete.

4) Nezapomeňte na bílkoviny

Každý smoothie nápoj, který si připravíte, doplňte o bílkoviny, které snižují hodnotu glykemického indexu, a tím pádem i rychlost vstřebávání cukru v krvi, jinými slovy – budete se cítit zasyceni delší dobu. Bílkoviny najdete třeba v bílém jogurtu, tvarohu, mléce nebo tofu, nebojte se tedy přidat tyto ingredience do smoothie a kombinovat různé chutě. Přidáním tvarohu navíc získáte krásnou, krémovou chuť.

5) Vyhněte se proteinovým práškům

Proteinový prášek je skvělý pomocník při nabírání váhy (svalové hmoty), ale v případě snahy o zhubnutí ho nedoporučujeme. Místo něj si raději dejte zeleninu a nebo nějaký přírodní zdroj proteinů jako třeba řecký jogurt, ořechy a různá semínka, která obsahují kromě bílkovin i spoustu zdravých tuků.

6) Smoothie je syté jako jedno jídlo

Nezapomínejte na to, že smoothie nápoj obsahuje hodně vlákniny a je tak sytý jako zhruba jedna menší porce jídla. Průměrná hodnota smoothie se pohybuje kolem 300 kalorií, kdežto u průměrné svačinky nebo menšího jídla se dostaneme zhruba na 150 kalorií, tím pádem jste se smoothie nad limitem i když se to možná nezdá. Nádoby na smoothie mají objem obvykle 0,6 – 0,9 litru, a pokud jí naplníte celou, je to pořádná porce kalorií. Zkuste váš oblíbený recept na smoothie zmenšit na polovinu a máte vyhráno.

7) Nedostatek vlákniny ve smoothie

Vláknina je to, co člověku pomáhá být nasycený delší dobu a nemít tak pocit hladu. Snažte se do každého nápoje dostat alespoň 10 gramů vlákniny tím, že si vyberete ingredience, které mají spoustu vlákniny. Ovoce obsahuje spoustu vlákniny, ale pouze, pokud si vyberete to správné - např. borůvky, kapusta, avokádo, hruška je ta správná volba, oproti tomu banán obsahuje zhruba jen 1,4 gramů vlákniny.

8) Vyvážená stravavyvážená strava

Může to znít jako klišé, ale do každého smoothie nápoje byste si měli dát ten správný poměr sacharidů (např. ovoce), bílkovin (řecký jogurt, cottage sýr) a tuků (semínka, ořechy) a neměla by tak převažovat pouze jedna složka. Dopoledne může být sacharidů více, protože máte ještě celý den na to je spálit, odpoledne by měli už více převažovat bílkoviny a zdravé tuky. Zároveň byste do každého nápoje přidat nějakou zelenou zeleninu (špenát, kapusta, listový nebo římský salát), která má nejméně kalorií a je nejbohatší na různé minerály, antioxidanty a vitamíny.

9) Pozor na skryté tuky a kalorie

I přesto, že třeba kokosová voda nebo různé druhy veganských mlék jako sójové mléko, rýžové mléko nebo kokosové mléko se mohou zdát jako zdravé tekutiny, nepřehánějte to s jejich konzumací. Nejen, že vám zvýší množství kalorií a tuků, ale mohou také obsahovat přidané cukry, konzervanty a různé barvící látky. Vždy čtěte etikety a kupujte pouze ty, které tyto věci neobsahují. Jako základ pro zředění smoothies používejte vodu, anebo pokud chcete něco jiného, vytvořte si třeba domácí mandlové mléko (stačí oloupat mandle a rozmixovat v mixéru), které nebude obsahovat žádný přidaný cukr nebo konzervanty.

10) Zkoušejte různé chutě

Máte rádi svůj oblíbený smoothie recept a dáváte si ho pravidelně několikrát týdně? V pořádku, ale zkuste také něco jiného. Jeden týden třeba do smoothie přidávejte špenát, římský salát a kapustu a další týden můžete zkusit listy z pampelišky, zelí, celer nebo petržel.

Pokud se budete držet těchto zásad výše, máte velkou šanci, že vaše váha půjde dolů a budete se cítit svěží a plní energie. Samozřejmostí by měl být pravidelný pohyb a také vyvážený jídelníček, se kterým vám pomůže třeba některý z výživových poradců. Pokud jste se smoothies ještě nezačali, začněte hned teď a vyberte si jeden ze smoothie mixérů.

Diskuze ke článku

Buďte první, kdo vloží komentář

avatar
wpDiscuz